Rower jest sprzętem użytkowym i jak to bywa, czasem wymaga naprawy. Zużywają się w nim różne elementy, a jednym z nich bywa korba - najczęściej zęby. Choć nie brakuje serwisów świadczących takie usługi, zaprawiony w boju rowerzysta może samodzielnie zdjąć korbę. Zresztą, nie tylko awaria sprawia, że trzeba to zrobić. Różne czynności serwisowe czy zwyczajne czyszczenie również może tego wymagać. Poniżej znajdziesz konkretne wskazówki, jak wymienić korbę w twoim rowerze - niezależnie od tego, czy jest to model na kwadrat i wielowypust, ze zintegrowaną osią, czy jest to korba blokowana klinem. Zdołasz to zrobić bez udziału serwisanta!
Co przyda ci się podczas procesu wymiany korby w rowerze? Na początek musisz wyposażyć swoją skrzynkę z narzędziami w ściągacz do korby. To narzędzie, które bardzo uprości cały proces i zminimalizuje ryzyko, że niechcący uszkodzisz samą korbę czy inne, sąsiednie części. Kup więc ściągacz do korby, zanim będziesz musiał ją na szybko wymieniać. Ważne, by wybrać odpowiedni ściągacz, przystosowany do konkretnej korby. Oprócz niego zaopatrz się w klucz pozwalający odkręcić pedały oraz śrubę przytrzymującą korbę. W pierwszym przypadku wystarczy klucz płaski 15 lub ampul 6 (ewentualnie 8). W drugim - ampul 8 lub klucz nasadowy 14. Dobrze, byś miał pod ręką także płaskie klucze od 14 do 18.
W pierwszej kolejności odkręć pedały. Uwaga na gwinty - lewy pedał ma gwint lewoskrętny, a prawy ma standardowy. Znacznie ułatwisz sobie pracę zaczynając w ten sposób - jeśli najpierw ściągniesz korbę, cały proces znacznie się utrudni. Kiedy już odkręcisz pedały, zabierz się za odkręcenie śruby mocującej korbę do osi. Być może najpierw konieczne będzie ściągnięcie dekielka z plastiku - powinien być dość łatwy do podważenia, wystarczy niewielki śrubokręt. Także standardowe, prawoskrętne śruby nie powinny cię zaskoczyć.
Sama korba posiada otwór, który ma gwint. W ten otwór wkręć ściągacz do korby w odpowiednim modelu. Uważaj, by nie przesadzić z siłą wkręcenia - wewnętrzna część ściągacza nie może opierać się o oś. Dociągnij ściągacz po wkręceniu go do oporu, ale nie wkładaj w to zbyt wiele siły. Palcami sięgnij i wkręć wewnętrzny trzpień. Teraz pora na klucz - powinien zepchnąć korbę z osi i tutaj już trzeba będzie użyć sporo siły. Rower podczas tych czynności musi stać pewnie, na równym podłożu. Czasami sama siła rąk nie wystarczy i konieczny będzie młotek. Korba zeskoczy z osi po kilku wykonanych obrotach klucza. Gotowe? Teraz wykręć ściągacz i powtórz to samo, ale z drugiej strony korby.
Zanim zabierzesz się za ponowne wkręcanie korby (poddanej serwisowi, czyszczeniu lub nowej), wyczyść oś suportu za pomocą środka odtłuszczającego. Następnie nałóż niewielką ilość smaru na gniazdo korby, zanim ją założysz. Wykonując te czynności uważaj, by odtłuszczacz nie dostał się do łożysk, bądź precyzyjny. Następnie nasmarowaną korbę nałóż na oś i dokręć ją, wkładając w to sporo siły. Jeśli czujesz, że nie jesteś już w stanie mocniej dokręcić klucza nie skacząc po nim, dokręć jeszcze pedały. Gotowe - korba wymieniona!
Wymiana korby w rowerze z takim modelem wymaja już użycia zdecydowanych środków. Przygotuj dwa młotki. Odkręć nakrętkę na końcu klina, jeden młotek podłóż pd korbę od szerszej strony klina. Drugim młotkiem z całej siły uderz klin. Najprawdopodobniej sam klin ulegnie zniszczeniu, warto więc mieć nowy pod ręką.
Załóż korbę wbijając nowy klin, następnie zabezpiecz go przy pomocy podkładki i nakrętki.
To już dużo nowocześniejsze rozwiązanie, niż korba z klinem. aby mieć pewność, że nie uszkodzisz roweru spróbuj znaleźć poradnik na stronie producenta - oczywiście odpowiedni do modelu, który posiadasz. Najczęściej wymiana wymaga poluzowania przeciwległych śrub, które zaciskają lewe ramię na osi. Odkręć dużą śrubę i zdejmij ramię. Możliwe, że napotkasz też zapadkę zabezpieczającą na przeciwległych śrubach i będziesz musiał odchylić ją śrubokrętem. Aby zamontować korbę, dociągnij najpierw centralną śrubę, uważając przy tym by korba wciąż kręciła się płynnie. W drugiej kolejności dociągnij śruby naprzemienne. Idealnie, jeśli zrobisz to za pomocą klucza dynamometrycznego, by nie przesadzić z siłą.